TEN-T: политика и програма
Политики и стратегии ЕВРОПА 2011
Какво е TEN-T
Трансевропейска транспортна мрежа се състои от пътища, железопътни и вътрешни водни мрежи, морски пристанища и морски магистрални пристанища, летища и други свързващи точки на модални транспортни мрежи. Интегрирането и гладкото функциониране са подсигурени от система за ефективно управление на трафика, състояща се от система за пътища (Интелигентни транспортни услуги – ИТУ), за железопътната линия (Европейска система за управление на железопътния трафик – ЕСУЖТ), за въздушния транспорт (съгласувана с политиката на Единното европейско небе и приведена в съответствие с технологичните иновации на програмата за инфраструктурна модернизация SESAR), за водния транспорт по вътрешните пътища (Речна информационна система – РИС), както и за "Галилео" – Европейска система за сателитна навигация.
27-те страни от Европейския съюз разполагат с 5 млн. км транспортна мрежа, от които 61 600 км са магистрали, 215 400 км са железопътни линии (107 400 км са електрифицирани) и 41 000 км са плавателни вътрешни водни пътища. |
Проектите на TEN-T
30-те приоритетни проекта (ПП) на Европейската транспортна мрежа са от изключителна стройност за континента. Планирани да бъдат завършени до 2020 година, те включват 18 железопътни проекта, 3 комбинирани проекта за пътна и железопътна инфраструктура и 2 проекта за вътрешни водни пътища. По-голяма част от тях са в процес на реализация и за това са годни за получаването на финансова подкрепа в рамките на програмата TEN-T.
За периода 2007 - 2013 приблизително 8 млрд. евро от бюджета на Евросъюза са за TEN-T (общата стойност на инвестициите в транспортна инфраструктура да 2000 - 2006 е 859 млрд. евро).
Приоритетните групи проекти TEN-T
• 01 - Жп оста Берлин - Верона/Милано - Болоня - Неапол - Месина - Палермо
• 02 - Високоскоростна жп отсечка Париж - Брюксел - Кьолн - Амстердам- Лондон
• 03 - Високоскоростни жп оси в Югозападна Европа
• 04 - Високоскоростна източна жп ос
• 05 - Линията Бетуве
• 06 - Жп ос Лион - Триест - Дивача/Копер - Дивача - Любляна - Будапеща - Украйна
• 07 - Жп ос Игуменица/Патра - Атина - София - Будапеща
• 12 - Северен пътен и жп триъгълник
• 13 - Пътна ос Великобритания/Ирландия/Бенелюкс
• 16 - Товарна жп линия Синес/Алгесирас - Мадрид - Париж
• 17 - Жп ос Париж - Страсбург - Щутгарт - Виена - Братислава
• 18 - Водна ос Райн/Мьоза - Майн - Дунав
• 19 - Високоскоростна интермодална жп линия на Иберийския полуостров
• 20 - Жп ос Фемарн
• 20 - Морски магистрали
• 22 - Жп ос Атина - София - Будапеща - Виена - Прага - Нюрнберг/Дрезден
• 23 - Жп ос Гданск - Варшава - Бърно/Братислава - Виена
• 24 - Жп ос Лион/Геноа - Базел - Дуизбург - Ротердам/Антверпен
• 26 - Жп/пътна ос Ирландия/Великобритания/континентална Европа
• 27 - Жп ос Балтика - Варшава - Каунас - Рига - Талин - Хелзинки
• 28 - EuroCaprail по жп оста Брюксел - Люксембург - Страсбург
• 29 - Жп ос Йонийско/Адриатическо море с интермодален коридор
• 30 - Вътрешна водна връзка Сена - Шелд
Системи ERTMS - системи за управление на европейската железопътна
мрежа
ПРИОРИТЕТНИ ПРОЕКТИ ПО TEN-T В НАСТОЯЩИЯ ПРОГРАМЕН ПЕРИОД
Финансиране и срокове
Приоритетен проект 1: Жп оста Берлин - Палермо
960.1 млн. евро 98.7% до края на 2015 г. 79.1% до края на 2013 с усвояване на 759 млн. евро
Приоритетен проект 3: Високоскоростната жп линия в Югозападна Европа
671.9 млн. евро 100% до 2015 г. 84.1% до края на 2013 г. с усвоени 565 млн. евро
Приоритетен проект 6: Жп оста Лион - украинска граница
754.5 млн. евро 47.8% до края на 2015 г. 360 млн. евро усвоени до края на 2013 г.
Приоритетен проект 20: Жп оста Фемарн - Белт
374.3 млн. евро 80.4% до края на 2015 г. 44.8% до края на 2013 г. със 167.5 млн. евро усвоени
Приоритетен проект 24: Жп оста Лион - Антверпен
423.5 млн. евро 96% до края на 2015 г. 76.7% до края на 2013 г. с 325 млн. евро усвоени
Приоритетен проект 27: "Рейл Балтика"
124.1 млн. евро частично завършване до края на 2015 г. 36.4% с 45 млн. евро.
Приоритетен проект 30: Речен воден път Seine-Scheldt
420.2 млн. евро завършване до 89.5% до края на 2015 г. 54.4% до края на 2013 г.