Икономия на 5 млн. квтч електроенергия се очаква от кампания за енергийна ефективност


Едномесечна кампания за енергийна ефективност "Консумирай ефективно, спестявай прогресивно" започва от утре, обявиха пред журналисти представители на енергийни компании и големи вериги за техника.
Кампанията е под егидата на министерствата на околната среда и водите, на икономиката, енергетиката и туризма и е със съдействието на Агенцията за енергийна ефективност.
Внея се включват енергийните компании ЕВН, ЧЕЗ и Е.ОН, както и веригите за техника "Техномаркет", "Технополис" и "Домо".
Отстъпка от 10% от цената ще получават купувачите на енергоспестяващ хладилник в рамките на кампанията, която ще продължи до 16 януари 2010 г.
Организаторите очакват да бъдат продадени близо 10 000 хладилника от висок енергиен клас, при което ефектът да бъде над 5 млн. киловатчаса спестена електроенергия за година.
Крайният ефект от капанията спрямо средната продължителност на ползването на хладилниците се очаква да достигне 41 млн. квтч спестена електроенергия.
Според експертите от електроразпределителните дружества и енергоснабдителните компании, подмяната на стария хладилник с нов уред от по-висок енергиен клас е доказано сред най-ефективните начини едно домакинство да намали сметката си за електроенергия.
Според специалистите електроуред с висок клас енергийна ефективност А/А+ ползва два пъти по-малко електроенергия от уред клас В.
Показателно е, че енергийните компании се обединяват за разрешаването на един от основните проблеми - подобряване на енергийната ефективност, каза министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.
По думите му всяка стъпка в тази посока е ценна, а прогнозираните резултати от кампанията си заслужават усилията.
В България 24% от крайното енергийно потребление е в резултат от консумацията на бита, каза изпълнителният директор на Агенцията за енергийна ефективност Таско Ерменков. Ако има промяна в поведението, могат да се направят икономии от 10%, добави той.