Сгради

Жилищен комплекс "Арена Изгрев" - Бургас

Тайната на качествения проект: локация и добра визия, добро разпределение и съотношение цена - качество

арх. Владимир Колев, управител, "Ти Ви Хотел" ООД

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

- Кои са основните предизвикателства при реализацията на един проект?

- Изборът на правилен екип от проектанти е сред основните предизвикателства. Дали имаш достатъчна практика за типа строителство (офис, жилищно, смесено, къщи и др.) - също. Осигуряването на надежден екип е трудно. Говорим както за основен екип, така и за подизпълнители. Ако няма контрол върху подизпълнителите, може обектът да не бъде реализиран според стандартите за качество. С повишено внимание се подхожда и към избора на надзорна фирма. Сериозна задача е да се намери правилната такава, като от съществено значение е тя да има добра репутация.

- Какво е мястото на инвеститорския контрол?

- Инвеститорският контрол е от съществено значение, когато говорим за правилната реализация на един проект. Въз основата на този вид наблюдение се вижда на практика динамиката на изпълнението на проекта и дали той е достатъчно качествен. Разбира се, това не означава, че целият процес ще бъде извършен по план и без непредвидени ситуации. Има опасност една строително-монтажна дейност например да се повтори повече от веднъж.

- Какво е отношението към наличните ресурси и какви са стратегиите за правилното им разпределение според нуждите на конкретния продукт?

- Оптималното използване на наличните ресурси е критично. Говорим за всякакъв вид ресурс, както човешки, така и финансов. Недостигът или неправилното разпределение в тези случаи може да доведе до забавяне на сроковете и дори по-сериозни закъснения. Друга опасност при неправилно разпределени ресурси е превишаване на бюджета. И ако за целите на проекта е сключен договор и за банков кредит, то ситуацията с разплащанията по заема се утежнява.

- Какви са възможните рискове?

- Всеки проект е изложен на различни рискове. Такива са например промени в регулации, икономически условия, технологични предизвикателства и други. Ако се върнем към 2021/2022 г., тогава бяхме свидетели на промяна на икономическите условия заради COVID-19 и началото на войната в Украйна. Създалата се ситуация доведе до дефицит на ресурси и стимулира покачването на цената на материалите поради спекулация от инвеститори. Рисковете се обвързват и с дейността на служителите. При нас например има екип, който остана без работа заради забавена доставка за материали.

- Кое е водещото – изборът на локация или самият актив?

- Локацията е най-важният фактор. Дори и най-естетически издържаният актив да бъде построен, ако мястото не е облагородено, то успехът му е под въпрос. Добре урбанизираната територия, наличието на инфраструктура, метро, детски градини, места за разходка и отдих – това са все условия, от които зависи дали обектът ще бъде продаден или не. При добре подбрана локация и добре планиран актив изпълнението на проекта ще завърши успешно.

- Кои са характеристиките на успешния продукт?

- На първо място е локацията, тя е най-важната характеристика. Следват визията, атрактивността на сградата. Доброто разпределение на апартаментите в комбинация с осигурени паркоместа също са ключов фактор. Фасадата на сградата не бива да се пренебрегва. Това е решение, което отличава проекта от конкуренцията. Следват още маркери, които са комплексни, като например съотношението цена - качество, реклама и маркетинг. Можем да вземем под внимание и начините на плащане – като се възприеме банково кредитиране или по-дълги срокове за разплащане. Не бива да забравяме и минималните вноски по предварителните договори.

- Нека разгледаме двигателите на пазара в градска среда и какъв е ефектът на международните пътувания?

- Основен двигател е грижата на дадена община към състоянието на градската среда и икономическото развитие на района. В дългосрочен план именно местната управа има влияние върху необходимото общоикономическо развитие. Достъпността е от съществено значение. Тя дава на посетителите - най-вече чуждестранните, възможност да вземат решение дали правят правилна инвестиция. Клиентите могат да сравнят цени, качество и потенциал – както на различни локации, така и на инвестицията в недвижими имоти в собствените им страни. Това впрочем се случва по Черноморието и при големите урбанизирани градове.

Няма как да не отбележим, че международните пътувания оказват значително въздействие, като увеличават търсенето на услуги, свързани с туризма, и стимулират глобализацията на бизнеса.

- Какъв е инвеститорският интерес в условия на възстановяване на ефективността на градския пазар?

- Наблюдаваме бум на строителството, но картината е интересна. В София и Бургас има нови квартали (например „Хоризонт“, „Мадика“), които нямат достъпна среда, липсват улици и паркоместа, инфраструктурата е слаба и няма училища.

Извън старите параметри на града проектите се изпълняват отделно (на парче) без общ устройствен план или се променя в жилищно строителство без инфраструктура. В София това се наблюдава около бул. "Черни връх", кварталите "Витоша", "Бояна", продължението на жк "Младост", над Околовръстния път.

- Как се преструктурира пазарът в условия на възобновен инвеститорски интерес?

- Конкуренцията не се отразява на цените, а напротив - цените се увеличават. Това е странно. При много актуални проекти, при които се дава разрешение за строеж, цените се увеличават. Това в пазарна среда би трябвало да означава, че има търсене.

Другият необичаен фактор е, че продължава да се строи на бивши неурбанизирани територии и цените там съответно допълнително растат. Това включва места, които не са атрактивни и се характеризират с труден достъп.

Успешна комбинация на модерни жилища с висок комфорт на обитаване с търговско-обслужващи функции

Проектът е разположен в жк „Изгрев“ - Бургас, с терен за озеленяване от източната страна. Предвидени са 361 апартамента, сутерен, партерен етаж, един етаж с паркоместа и гаражи и 11 типови етажа, разпределени в 6 входа в три секции с входове А, Б, В, Г, Д и Е.

Сутеренът на две нива е изцяло с паркоместа, гаражи, велосипедни места и инсталационни помещения, автомобилният достъп е решен чрез двулентова рампа и подемник за автомобили.

Поради денивелацията партерът е решен на няколко нива. Предвидени са десет магазина  - тип „хипермаркет“, аптека, ресторант-пицария, игрална зала и магазини за промишлени стоки, с вертикална комуникация чрез асансьор и травелатор.

Локация: жк "Изгрев" - Бургас
Инвеститор: "Ти Ви хотел" ООД
Проектант: „Креарх“ ЕООД, Бургас - арх. Явор Стоев, арх. Ценко Жиков
Изпълнител: "Унистрой Холдинг"
Терен: 8000 кв.м
ЗП: 6299.75 кв.м
РЗП със сутерен: 46 437 кв.м
Апартаменти: 361
Паркоместа: 382

1 / 6

Разпределение вход А

2 / 6

Разпределение вход Б

3 / 6

Разпределение вход В

4 / 6

Разпределение вход Г

5 / 6

Разпределение вход Д

6 / 6

Разпределение вход Е

Първият етаж се явява покривът на магазините на партера. Там се помещават танцово студио, два офиса, гаражни клетки и паркоместа. Предвиден е травелатор до хипермаркета, вертикални комуникации с всеки вход, автомобилен достъп през двулентова рампа и подемник, места за велосипеди, за дизелгенератор и паркоместа.

На 11 типови етажа са разположени по 5 или 6 жилищни апартамента на вход - двустайни, тристайни и многостайни. Всеки апартамент разполага с преддверие, дневна с бокс, санитарен възел, склад/мокро помещение, поне една спалня и поне един балкон. На първия жилищен етаж са проектирани по един апартамент за хора с двигателни увреждания.

Конструкцията на сградата е стоманобетонна, скелетна с носещи греди и колони. Покривът е на две нива. Материалите са традиционни - тухлена зидария, фасади с минерална мазилка цвят графит и алуминиев композитен материал (бонд) в цвят бял и дървесен. Поради това, че сградата е по-висока от 28 м, предвидената топлоизолация по външните стени е негорима, както и между отопляеми и неотопляеми помещения.

Обратно нагоре ↑