Сгради

Нова архитектура на българската къща

арх. Христо Станкушев

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Христо Станкушев е архитект, живеещ и работещ в София. Основател и управител на "7561 архитекти", както и съосновател на студио за архитектура и дизайн dontDIY. Заедно със Светослав Мичев и Стефан Минков е основател и на мебелния бранд Almost, а с Максим Мокдад на архитектурно и дизайн студио Design Aid Bureau. Съосновател на Сдружение "Фрагмент", Асоциация "Топлоцентрала", Лаборатория За Градско Развитие и "Екипът на София". През годините Христо е печелил редица награди, бил е лектор в множество  архитектурни форуми, а проектите му са публикувани по света в медии като Wallpaper*, Frame, dezeen, A10 и Bravacasa. Преподавател в катедра “Жилищни сгради” в УАСГ. Основен фокус на работата му е стремежът към достигане на полезност посредством споделено познание.

Водеща снимка: Къща за наблюдение, с. Медовина, 2015 г., I/ O архитекти, © АСЕН ЕМИЛОВ

Динамиката на прехода през последните 35 години рядко оставя възможности за авторефлексия и картиране на процесите и постиженията в повечето сфери на живота в България. Архитектурата и строителството не правят разлика предвид бедните години на 90-те, растежа от началото на века и кризата на 2009 г., както и последвалия бум до глобалната ковид криза от 2020 г. Големият обем разнообразни проекти и бурното развитие на градовете обаче дават добра основа да бъде направен ретроспективен преглед и анализ с опит да потърсим отговор на въпроса “Каква е съвременната българска къща”.

Може би лесно можем да си представим какво е традиционната къща от Възраждането, Сецесиона или Модернизма между войните, да определим характерните ѝ елементи, както и духа на времето, в което са живели нейните обитатели. Тези архетипни образи са дълбоко запечатани в съзнанието ни, живеем сред тях и можем да оценяваме всяка съвременна реализация в сравнение с тях. С какво обаче е характерна новата еднофамилна сграда в България - с това, че е “разчупена, изчистена и раздвижена” или пък, че носи “уют” и гарантира “енергоефективност”, опитвайки се същевременно да избяга от всякакви аналогии с тоталитарния период? Макар и повечето от изброените твърдения да са верни, те не дават ясна картина за образа и езика на къщата, не помагат да бъде лесно разпозната и дешифрирана архитектурата ѝ, както и да бъде позиционирана времево и териториално в локален и международен контекст. 

На какво се дължи това?

Слабата разпознаваемост на съвременната българска архитектура може да бъде разгледана в контекста на държавата или в сравнение с международни етаблирани примери. В рамките на България се провеждат ежегодно редица конкурси с безброй категории, които дават възможност голямо количество проекти да бъдат отличени, което безспорно помага за видимостта на архитекти, строители и инвеститори. От друга страна обаче, това прави трудно отсяването на наистина качествените проекти и налагането на цялостна архитектурна линия пред широката общественост. Трудно бихме могли да дефинираме и хомогенни критерии при журиране, наложени устойчиво през годините. В резултат на това, донякъде парадоксално, всеки и никой не може да претендира, че е отличен или че неговата награда е с повече тежест от друга. 

Тук в помощ идва международното етаблиране през награди и публикации в утвърдени надпревари и издания. От една страна, това е ежегодната селекция от проекти за наградите "Мис ван дер Рое" на Европейския съюз, започнала 2001 година, а от друга, публикации в престижни медии като ArchDaily, Dezeen или Wallpaper. По този начин откриваме сравнително скромно българско присъствие на фона на съседни държави като Румъния, Гърция или Сърбия, та дори в последните години и Албания. Логично можем да заключим, че международната архитектурна общност трудно различава специфичния характер на съвременната българска къща или пък не оценява високо реализациите ни. Макар и да могат да бъдат търсени и други причини за това като слабата медийна свързаност, упадъка на архитектурната критика у нас, а и в световен мащаб, традиционните динамики център-периферия в Европа или пък релативно ниското качество на строителство, то нека насочим вниманието си към това, което е изцяло в наш контрол - проблема на локалната идентичност на новата еднофамилна сграда.

Що е то локална идентичност?

Ерик Ериксон въвежда понятието за идентичност през втората половина на ХХ век, говорейки за кризата на идентичността. В архитектурата това явление се обяснява лесно като реакция на глобализиращия ефект на Модернизма, а възможно решение предлага Кенет Фрамптън през 80-те, говорейки за Критически регионализъм или “доместицирането” на международния стил. У нас като държава на кръстопът въпросът за международните влияния е усложнен с различна сила през различните периоди и от стремежа за подражаване на Запада, вековното османско културно въздействие и тоталитарните съветски постулати. Всеки от тези центрове носи със себе си различна ценностна парадигма, често сблъскваща се с локалните дадености или търсения. 

В това се крие и двойственият характер на всяка идентичност - от една страна, тя трябва да носи специфични белези на локално интересното, но, от друга, трябва да принадлежи на голямата система, за да може да бъде дешифрирана и приета. Сложният ребус пред съвременния архитект е добре описан от арх. А. Василева: “Развитието на архитектурната идентичност е свързано с няколко едновременно протичащи явления: желанието да се следва иновативният дух на модерността, стремежът да се овладее въздействието на глобалната цивилизация, като се експлоатират местната култура и местната архитектурна традиция и опитите за създаване на специфични архитектурни образи, които смесват локалните особености с разнородните външни влияния.” Видно е, че една идентичност не може да бъде статична, а е непрекъснато променяща и обновяваща се.

И тук идва последното усложняващо задачата обстоятелство - опитът да формираме хомогенна локална идентичност в период на хаотичен преход и слаба държавност, на отричане на авторитети и всичко отминало, на краха на стархитектите и водещите европейски стилове. За да го направим, най-лесно е да се концентрираме върху етаблираните примери и да потърсим в тях общите характеристики на къщата, както и на отделни нейни елементи.

Как може да бъде?

От началото на 2001 г. в конкурса "Мис ван дер Рое" са отличени 65 проекта от България, от които 25 с жилищен характер и едва 13 къщи, като подобна е ситуацията и с публикациите в международни издания. Макар и малко на брой, в тези реализации на утвърдени и млади български архитекти откриваме някои характерни особености на съвременната къща, които бихме могли да обобщим по следния начин:

Опростена абстрактна морфология

Голяма част от отличените съвременни български къщи се стремят към изграждането на един семпъл образ с опростени форми. Напредъкът на строителните технологии, климатичните промени и стремежът на обитателите за новост все повече водят до отделяне от традиционните силуети на къщата, позната ни още от османско време, и до извеждане на абстрактни морфологични композиции с минималистичен детайл и интериор. Сградите са третирани като скулптурен обект, а холистичният език е проведен и при свързването на пространствата с двора и заобикалящата природа. Декоративността е напълно отпаднала, сякаш новата българска архитектура най-накрая усеща свободата да влезе в крак с модерността.

1 / 2

Къща Киноцентър, София, 2020 г., Zoom Студио

2 / 2

Нови архетипи на база традиции

Характерните силуети на скатни къщи от миналото, разбира се, запазват своето място в съзнанието на хората и често откриваме и съвременни интерпретации на архетипните форми на възрожденската къща. Геометризираното опростяване на детайла запазва възможността за вписване в тъканта на населеното място, но, от друга страна, и ясно позиционира архитектурната реализация в съвремието. Минималистичните скатни покриви, кубичните дървени обеми на второ ниво, масивните основи от камък или бетон повтарят една формула на изграждане на образ, в която всеки един елемент търси своя нов прочит с постиженията на съвременните архитектурна мисъл и технологии.

Осъвременени елементи

Определени традиционни елементи в етаблираните нови български къщи отиват и една стъпка по-напред, изненадвайки с неочаквана материалност. В стремежа за осъвременяване на архитектурния образ проектантите не се притесняват да поставят озеленяване върху скатен покрив, габиони за сградна облицовка или призми от сухи зидарии като модерни абстрактни дувари. В интериора темата за междинното пространство между външната среда и дневната заема ролята на нова “веранда”, а прозорците и вратите все по-рядко могат да бъдат различени от едни абстрактни перфорации на обема на къщата.

Архитектурно ателие с малко жилище, с. Кърпачево, 2020 г., Студио НАДА, © ТОДОР ТОДОРОВ

Нова употреба на традиционни материали

Като контрапункт на това течение се появява и огледалният стремеж за поставяне на традиционни материали или технологии в изцяло нов контекст. Така например можем да открием традиционна каменна зидария, разпадаща се по хоризонтала, губейки масивността си и придобивайки изцяло декоративна функция. Или пък традиционната техника за плетени стени (т.нар. ритловици) се превръща във вентилируема фасада, насочваща погледите и предпазваща от преослънчаване. Често пъти традиционни материали (като суха зидария, дъсчена обшивка) биват комбинирани със съвременни такива, за да им се придаде ново звучене в контекста на изграждането на един абстрактен архитектурен образ.    

Свободно планиране и холистичен интериор

Абстрактната морфология е винаги в унисон със свободно планирани сгради във функционално отношение с преливащи пространства с променливи, а понякога и двойни височини. Често архитектите довършват сградите си в интериорно отношение до ниво детайл и продукт, което помага за холистичния архитектурен език на къщата. Не правят разлика и етаблираните проекти на реконструкции на сгради с историческа стойност, които запазват или допълват външната обвивка, а отвътре организират един изцяло нов свят, отговарящ на всички съвременни нужди на обитаване.

Обратно нагоре ↑