Безспорно, когато става въпрос за фамозни примери за интервенция спрямо сгради - културна ценност, първенците са Великобритания и Холандия, поне според мен. Една сравнително млада нация без толкова стари сгради като Австралия също има много добри примери за колаборация между културно наследство, нови технологии и дизайн. А защо е така ? Чисто и просто в тези страни
нито институциите, нито инвеститорите, нито проектантите изпитват "страхопочитание" спрямо сградите паметници.
Точно обратното - те експериментират на воля, дадена им е административната свобода срещу физическите гаранции за здравето и целостта на ансамблите и в частност самите те не се притесняват да се заиграват с абстрактната симбиозата между старо и ново. Тези факти далеч не значат липса на уважение или знание спрямо предходните проектанти и инвеститори/собственици, по-скоро тези школи в архитектурата са постигнали здравословно ниво на интервенции, административни изисквания и най-важното - фантазия и любопитство вместо страх от неизвестното.
През последното десетилетие използването на нови способи за дизайн, анализ и производство трайно заеха и българското архитектурно пространство, умело съчетавайки културно наследство, високи технологии и качествено изпълнение, особено ако говорим за обекти в частния сектор. Коментираните в бр. 6 на сп. ГРАДЪТ проекти като Crystal Housе в Ротердам по проект на MVRDV или реновацията на Four Seasons в Лондон по проект на Норман Фостър са изпълними в нашата градска среда при две условия – достатъчен финансов ресурс и кураж в проектирането. По-важно е обаче да се замислим за сложната взаимовръзка между инвеститори, общини и, от друга страна, институциите, обгрижващи недвижимото културно наследство.
Моето мнение обаче гравитира в друга посока. Проекти като Епископската базилика в Пловдив (като представител на големия мащаб и публично-частното партньорство), реконструкцията на о. Св. Анастасия в Бургас (като представител на средния мащаб и институционалната обвързаност) и реконструкцията на еднофамилна сграда на ул. "Иван Вазов" 7 в София (представител на малкия мащаб и частната инвестиция) вече показват, че тези интервенции са факт и нещо повече – те са оценени по достойнство с архитектурни и строителни награди. В тази връзка според мен е въпрос само на време България също да има своята добре позната на световно ниво реконструкция/реставрация, която да докаже добрата почва за качествено проектиране, изпълнение и, разбира се, администриране на такъв тип обекти.