Градът

La Biennale di Venezia: 19-о издание на Венецианското биенале за архитектура, 24 май - 23 ноември 2025

Интеграция на изкуство и наука в градска среда в отговор на климатичните промени: „Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна“

Вижте cтaтиятa в бpoй 1/2025 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Между 24 май и 23 ноември 2025 г. ще се проведе 19-ото издание на Венецианското биенале за архитектура.

Темата на форума е „Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна“

Интелигентността, архитектурата и създадената от човека среда са поставени в центъра на концепцията, която интегрира изкуство, инженерни науки, биология, данни, социални и политически науки, космогония и други дисциплини, свързани с градската среда. Градовете по света са едни от най-големите създатели на атмосферни емисии и отговорни за състоянието на планетата и ето защо търсенето на отговор на климатичната криза е сред главните задачи на строителния сектор. Изложителите ще предлагат различни визии за развитие и за интелигентни решения, дизайнерски предложения и експерименти в изследване на дефиницията за "интелигентност" като възможност за адаптация към средата при ограничени ресурси, познания или власт.

Предмети, сгради и градоустройствени планове ще бъдат организирани като различни форми на интелигентност - естествена, изкуствена, колективна или всички заедно, като някои от решенията могат да посочат адекватни решения.

Изложението ще постави архитектите в ролята на "мутационни агенти", които стимулират естествените еволюционни процеси в нови посоки. Познанията от различни науки ще дадат възможност за ускоряване на трансформацията на настоящето чрез смели проби и грешки към по-добро бъдеще.

Четири основни принципа

Трансдисциплинарност: архитектурните проекти ще бъдат колаборация между различни професионалисти с цел авангардно и обективно научно знание.

Living Lab: поради реконструкцията през 2025 г. на Централния павилион и на "Джардини" те ще бъдат заменени от няколко специални проекта, които ще превърнат Венеция и външните зони на Биеналето в жива лаборатория, смесвайки интерактивни форми на интелигентност.

Място за идеи: по време на криза имаме нужда да се обърнем към колаборативния подход към проектирането. От 7 май 2024 г. обществено пространство за подаване на идеи стартира на сайта на Биеналето, като насърчава различието на гласове, визии и предложения.

Кръгов протокол: форумът има за цел създаване на безпрецедентни цели за кръгов подход, като ще бъде създаден специален манифест.

В обръщението си към участниците кураторът Карло Рати ги насърчава да прилагат принципа One place, one solution с цел адресиране на екзистенциалните предизвикателства по кооперативен начин с многообразни подходи за адаптиране към бъдещето.

La Biennale di Venezia е създаден през 1895 г. като една от най-известните и престижни културни организации в света.

Форумът е в авангарда на изследванията и промоциите на нови художествени тенденции в изкуството чрез изложения и изследвания в направленията Arts (1895), Architecture (1980), Cinema (1932), Dance (1999), Music (1930), и Theatre (1934).

От 1998 г. Architecture Biennale се провежда с национални павилиони, всеки с куратор и проект, с отделно международно изложение и съпътстваща програма и е признато за най-доброто в света. Ocнoвнaтa eĸcпoзиция е в Kacтeлo, в xaлeтaтa нa Apceнaлa и в градините нa Биeнaлeтo, ĸaтo пpeз гoдинa ce peдyвaт изĸycтвo и apxитeĸтypa. В големия цeнтpaлeн пaвилиoн в "Джардини" е разположена тeмaтичнaта международна eĸcпoзиция и 29 пocтoянни нaциoнaлни пaвилиoнa. Дъpжaвитe бeз coбcтвeни пaвилиoни нaeмaт плoщи нa дpyги мecтa във Beнeция. Бpoят нa нaциoнaлнитe участия нapacтвa, през 2023 г. те са били повече 50 от над 100 държави.

Ha вcяĸo издaниe ce вpъчвaт нaгpaди - "Злaтeн лъв" зa нaциoнaлнo yчacтиe, "Злaтeн лъв" зa мeждyнapoднo yчacтиe c пo двe cпeциaлни oтличия и "Cpeбъpeн лъв" зa "oбeщaвaщ млaд yчacтниĸ".

Карло Рати, куратор на La Biennale di Venezia 2025

Карло Рати е куратор на Венецианското биенале за архитектура 2025

Куратор на 19-ото Венецианското биенале по архитектура е Карло Рати - италианският архитект и инженер, професор, експерт по градски дизайн, изобретател и активист, основател на студиото за архитектура и иновации Carlo Ratti Associati и директор на Senseable City Lab в Масачузетския технологичен институт (MIT).

Автор на повече от 750 публикации, Рати е известен като експерт по градски дизайн, чиито проекти са представени в Музея за модерно изкуство “MoMA” в Ню Йорк и в Музея на дизайна в Барселона. Рати е куратор на 8-ото Биенале по урбанизъм и архитектура Bi-City в Китай, както и на Porto Design Biennale в Португалия. Включен е в редица престижни класации, сред които "50-те най-влиятелни дизайнери в Америка" на Fast Company; “50-те души, които ще  променят света” на сп. Wired; "25-те души, които ще променят архитектурата и дизайна" на сп. Blueprint; "Имената, които трябва да знаете" на Forbes и други.

Карло Рати е създател на много забележителни проекти - от продуктов дизайн до архитектура и градско планиране. В тях той често използва цифрови технологии и визуализации на данни, за да създаде иновации в градското пространство. Сред проектите му са цифровият воден павилион на Expo 2008 в Сарагоса, Испания; генералният план на центъра за научни постижения MIND-Milano; 280-метровият небостъргач CapitaSpring в Сингапур; редизайнът на централата на фондация Agnelli в Торино; проектът „Очите на града“ на Bi-City биенале в Китай; италианският павилион на Expo Dubai 2020 и много други.

Пиетранжело Бутафуоко, президент на La Biennale di Venezia

Пиетранжело Бутафуоко, президент на La Biennale di Venezia: Архитектурата е мястото на взаимодействие на еволюцията с територията

Форма и съдържание намират своето единство в основната концепция на изложението - Intelli/Gens. Интелигентността е основа на процеса на еволюцията, а архитектурата е мястото, където тя може да се развие в постоянно взаимодействие с територията. Чрез създаване на функции, чертаене на символи, насърчаване на отношения интелигентността изгражда архитектурата по етичен и естетичен надекологичен начин. И както кураторът Рати запита в своето послание: "Ще бъдем ли някога способни да изградим нещо толкова интелигентно като едно дърво?"

Венеция е Хидрополис отвъд природата, създаден само от човешкото въображение като поезия на природата чрез архитектурата - отлична комплексна лаборатория за търсене на решения, полезни за целия свят, и най-висш пример за Intelli/Gens и за противопоставянето на естествено и изкуствено и за сливането на цивилизация и природа.

От Венеция започва това екзистенциално пътуване във Вселената чрез принципите на естественото, изкуственото и колективната интелигентност. Маршрутът за 2025 г. е пълен с въпросителни и възможности за убежище на бъдещето. Отговорите на тези въпроси са основите на 19-ото международно архитектурно изложение.

17 проекта в конкурса за кураторски проект за българския павилион изследват бъдещето на човешката среда

17 кандидатури с висок професионализъм бяха подадени в обявения на 11 октомври 2024 г. конкурс за избор на кураторска концепция за представяне на България на Венецианското архитектурно биенале 2025. От селектираните на първи етап пет участника е излъчен победител - проектът „Псевдоприрода“ с куратор арх. Ясен Марков. Кандидатурата е събрала 61 от 70 точки, резултатите бяха обявени на 13 януари.

Проектът на арх. Марков изследва границите между изкуственото и естественото, поставяйки под въпрос нашата роля като творци и потребители на средата, в която живеем. Снежният двор във Венеция през лятото е метафора за нарушените ритми на природата, докато възрожденската дневна представя пространство за колективно мислене. Проектът провокира посетителите да си представят нови сценарии за устойчиво бъдеще, където интелигентността – човешка и изкуствена – може да намери общ език с природата.

Конкурсът за българския павилион се осъществява в сътрудничество между Министерството на културата, Камарата на архитектите в България и Съюза на архитектите в България.

„Проектът на арх. Марков представя ясно послание на една лаконична, експресивна и метафорично актуална концепция. Темата е поднесена изключително ефектно и непринудено. Избран е интересен подход: отворен, оставящ на посетителя сам да реши и избере своя отговор. Достатъчен е един поглед към двора и залата, за да се възприеме кураторското послание от обикновения посетител и от този с професионални, философски и културни изисквания“, казва арх. Владимир Милков, председател на КАБ.

Според оценката на журито се забелязва активна роля на младото поколение с възраст до 40 години в съвременния архитектурен живот и в разработването на по-широки по замисъл и съдържание архитектурни задачи. Представените проекти показват навлизането на технологични средства и похвати в архитектурното творчество, както и българските архитекти са в течение на световните тенденции и чувствителни национални специфики.

Журито е с председател арх. Владимир Милков, председател на КАБ.

Негови членове са арх. Петър Торньов - КАБ, д-р Весела Ножарова - ко-куратор на българското национално участие в 11-ото издание на Венецианското биенале за архитектура през 2008 г., арх. Тодор Обрешков - УС на САБ, арх. Борис Тикварски - куратор на националното участие на България в 18-ото издание на Венецианското биенале за архитектура през 2023 г., арх. Атанас Ковачев - САБ, арх. Иван Генов, главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ на МК, арх. Александър Стайнов - МК, национален комисар за участието на Република България във Венецианското биенале за архитектура през 2023 г.

Критериите

- яснота и съвременна актуалност на избраната тема

- визуален потенциал на изложбената концепция

- кураторски и пространствен потенциал на предложената тема

- способността на екипа да подхожда към съвременна архитектурна материя по ясен и иновативен начин

- интегриране на концепцията в пространството на българския павилион

- комуникация, разбираемост и способност за обръщане към голяма международна аудитория

- съответствие с бюджета, включително изпълнение, визуална и комуникативна част.

Българският павилион ще бъде разположен в изложбената зала Sala Tiziano

в културния център Centro Culturale Don Orione Artigianelli, близо до Моста на Академията във Венеция. Залата разполага с голям вътрешен двор и галерия с колонада, които предоставят допълнителни условия за експониране.

През 2023 г. Министерството на културата със съдействието на КАБ и САБ договори изгодни условия за наемане на Sala Tiziano в рамките на следващите три години. КАБ финансира изработването на макет на българския павилион, който да послужи при проектирането на участието. 

Победител: Кураторски проект "Псевдоприрода"

Автор: арх. Ясен Марков

Ясен Марков (1980, София) е архитект и дизайнер, работещ в Мюнхен, Щутгарт и София. С образование по архитектура от Университета в Щутгарт, неговата професионална дейност обхваща академичната среда, корпоративния дизайн и независими творчески проекти.

Марков е преподавал в престижни институции като Техническия университет в Мюнхен, Университета в Щутгарт, Университета по изкуствата в Цюрих и Архитектурната асоциация в Лондон.

Той има богат опит в областта на бранд архитектурата, работейки за компании като Porsche, Mercedes-Benz, Bosch и Hugo Boss. Като съосновател на дизайнерския концерн IMPERIA Holding Group и изпълнителен директор на Technobeton Марков ръководи иновативни проекти, които намират израз в самостоятелни и групови изложби в цяла Европа.

Практиката му съчетава архитектура, изкуство и теория, като поставя фокус върху пространствените наративи и съвременните културни феномени.

Проектът Pseudonature изследва границите между изкуственото и естественото, поставяйки под въпрос нашата роля като създатели и потребители на заобикалящата ни среда. Снежният двор във Венеция през лятото служи като мощна метафора за нарушените ритми на природата, докато възрожденската дневна вътре в павилиона създава пространство за колективно мислене и търсене на решения. Проектът насърчава посетителите да си представят сценарии за устойчиво бъдеще, където човешката и изкуствената интелигентност могат да работят в хармония с природата.

 

Вътрешен двор

Представяме изкуствено създадена климатична сензация – сняг посред лято във Венеция. Машина за сняг, захранвана от соларни панели, генерира снежна покривка, докато същевременно затрупва самите панели, създавайки цикъл на самозахранване и самозатрудняване. Този парадоксален механизъм илюстрира сложността на устойчивите технологии. Когато има слънце, машината работи автономно, а когато панелите са затрупани, се намалява потреблението на ресурси.

Интериор

В сърцевината на павилиона посетителите ще попаднат в уютна, абстрахирана възрожденска дневна – пространство, което ги приканва да се отпуснат и да разгърнат каталога „Радикални рецепти за хубаво време" – ръководство за справяне с климатичните предизвикателства. Дневната, някога център на живота във възрожденските къщи – място за хранене, работа, празненства и важни разговори, сега е преосмислена като сцена, където естественият и изкуственият интелект се срещат, за да предложат нови решения. Създаваме пространство, което разширява идеята за семейство – нещо повече от близки хора, а събирателно място за колективно знание и съвместно действие.

Централната точка на интериора е виртуалното огнище – екран, на който гори анимация на огън, създадена чрез изкуствен интелект. Стиродурената камина с нейния визуален ефект на "изолирана" топлина подсилва абсурдността на създадената среда. А артистичният килим на Rosie Eisor внася допълнителен пласт значение – преплитане на традицията с модерната технология, борба, симбиоза и сложното триединство между естествения, изкуствения и колективния интелект.

Обратно нагоре ↑