Арх. Стефан Добрев е основател на SDAD и SD Architects с офиси в Париж и София, както и на едноименното издателство. Лауреат е на многобройни архитектурни и градоустройствени конкурси и автор на емблематични сгради. Публикувал е книгата "Архитектурни истории".
Първото световно експо се провежда в лондонския Хайд Парк през далечната 1851 г. Специално за откриването е изградена уникална постройка от метал и стъкло – "Кристал Палас" на Джоузеф Пакстън, запазена до 1936 г. Айфеловата кула от изложението през 1889 г. в Париж се превръща в емблематичния символ на френската столица и до днес. През последните 170 години световните изложения се утвърждават като най-значимия форум за архитектурни и технологични иновации.
Радвам се, че успях да посетя Expo Dubai 2020 в последните дни на март 2022, преди да бъде официално закрито. За мен това бе едно изумително пътешествие в света на футуристични архитектурни шедьоври и мултимедийни изображения, създаващи една паралелна реалност. За пръв път подобно изложение се организира в страна от арабския свят и амбицията и мащабът, с които домакините успяха да го реализират, надмина всичките ми очаквания. Имах чувството, че се намирам в града на бъдещето, в страната на архитектурните чудеса, където участниците от 192 държави се надпреварват да създадат най-впечатляващите и авангардни сгради.
Изложението в Дубай засяга най-наболелите въпроси на съвремието, свързани с глобалното затопляне, необратимото интегриране на технологиите и изкуствения интелект в ежедневието и въздействието на консуматорското общество върху екосистемите. Това е първото голямо международно събитие от началото на пандемията и неговият призив за „Свързване на умовете и създаване на бъдещето“ цели да изгради отново прекъснатите връзки вследствие на 2-годишната изолация. В рамките на няколко години сред голата пустиня се издига футуристичен град, който отговаря на най-високите екологични изисквания и използва технологиите в хармония с човека. Пустинният климат създава много предизвикателства като осигуряването на вода и защита от високите температури и те бяха решени с изящни слънцезащитни устройства и тенти.
Аз бях един от 24-те милиона посетители на тазгодишното изложение. Перфектната организация позволяваше на всеки от нас да се разхожда необезпокоявано и да се наслаждава на невероятните гледки. Често реалността и фантазията се смесваха. Новите технологии, 3D мапинг и визуализациите бяха на такова ниво, че понякога дори действителността отстъпваше пред тях. Беше сюрреалистично да видя идеи, които съм мечтал да осъществя като архитект. Посетих изложението за 3 дни, което беше недостатъчно, за да разгледам всички павилиони. Това беше едно пътуване в бъдещето, във втората половина на XXI век. Всеки, който има професионален интерес трябва, да посети този карнавал на иновациите, тъй като много от знаковите павилиони ще бъдат запазени. А ако нямате тази възможност, тогава разгледайте многобройните видеа, снимки и статии, достъпни в интернет.
На всеки от трите входа е разположен величествен портал, който ни въвежда на територията на изложението. Архитектът Асиф Хан пресъздава в съвременна версия митичните порти, които в миналото са украсявали входовете на Багдад и други митични градове. Въпреки внушителния им размер от над 20 метра те са изключително леки, тъй като са изградени от тънки карбонови нишки. През нощта, когато посетителите напускат обекта, портите са осветени в златиста светлина и могат да се видят от всяка точка на изложението. Нишките с дебелина 10 мм са изтъкани в шарките на мушарабия, в една феерична нематериална структура от безбройни малки ажурни отвори. (Мушарабия е архитектурен елемент, характерен за ислямския свят - вид прозорец, ограден с орнаментирана ажурна дървена решетка, и служи за улавяне на вятъра и пасивно охлаждане.) „Това е най-голямата мушарабия, построена някога. Този входен портал изглежда сякаш е от бъдещето, но всъщност произтича от миналото“, казва Хан.
Всяка от трите порти води към съответния тематичен квартал, посветен на съвременните решения, а именно - "Устойчивост", "Мобилност" и "Възможности". Пресечна точка на този триъгълник е площадът "Ал Васл", чийто купол е най-голямото постижение за тазгодишното изложение, съизмеримо с Айфеловата кула и "Кристал Палас". Когато се свечерява, много от посетителите се насочват към този изумителен площад, където всяка нощ могат да се потопят в приказна симфония от музикални ефекти, холограмни образи и впечатляващи визуализации. Освен че е шедьовър на архитектурата и компютърното моделиране, куполът на "Ал Васл" функционира и като най-големия 360-градусов дисплей, създавайки неповторимо интерактивно изживяване. Изкуството и технологиите съжителстват в симбиоза на много нива на това изложение. "Ал Васл", което в превод означава „връзка“, е също и старото име на Дубай. „Трябваше да направим така, че площадът да е еднакво въздействащ както за 4-годишното дете, така и за най-възрастния посетител на изложението. Нашата цел беше той да обвърже хора от различни етноси и култури чрез своя универсален и модерен прочит“, каза Гордън Гил, основател на базираната в Чикаго Adrian Smith + Gordon Gill Architecture. Отличителната геометрия на пергола е вдъхновена от наскоро открит златен пръстен от бронзовата епоха, намерен при разкопки в близост до изложението. Този пръстен е избран за символ и лого на ЕКСПО 2020.
„ТЕРА“
В квартал "Устойчивост" се намира павилионът на Земята, носещ латинското име „Тера“. Дизайнът на Grimshaw Architects черпи вдъхновение от естествените процеси като фотосинтезата за събиране на слънчева енергия и вода. Покривът се простира на 130 метра и е покрит с фотоволтаични панели, а около него 18 „енергийни дървета“ осигуряват сянка и „улавят“ слънчевата енергия. Голяма част от изложбената площ се намира под земята, като по този начин се използва подземният изолационен ефект. Така "Тера" е изцяло независима енергийно и може да захранва всички инсталации във вътрешността. След края на изложението тази сграда, както и много други ще получат ново предназначение в новосъздадения "Квартал 2020".
„АЛИФ“
В квартал „Мобилност“ откриваме знаковия павилион на британските архитекти Foster + Partners. Той носи арабското име „Алиф“ – първата буква в арабската азбука. Както на много други места в ЕКСПО 2020, и тук границите между физическия и дигиталния свят се размиват. Чрез специални мобилни устройства, 3D мапинг и разширена реалност (augmented reality) изложението отваря пътя към една възможна метавселена. С влизането посетителите са въведени в ядрото на павилиона, което разполага с най-големия пътнически асансьор в света, побиращ повече от 160 души (38 при ограниченията за социално дистанциране). Тази движеща се платформа отвежда посетителите до третото ниво, където след това могат да се движат надолу през последователни взаимосвързани галерии до приземния етаж, разглеждайки иновативни интерактивни изображения, фокусирани върху мобилността.
Павилионът отвежда публиката на пътешествие отвъд Земята, разкривайки неизследвани територии, които им позволяват да създават градовете на бъдещето. Те ще научат за интелигентните градове (smart cities) и тяхното създаване с помощта на различни технологии като изкуствен интелект, големи данни (big data), роботика, машинно обучение (machine learning) и автономен транспорт. Също така ще получат представа за сложния процес на придвижване на стоки по света и как проблемите за мобилността могат да бъдат решени в градовете на бъдещето, ориентирани към човека.
ИСПАНИЯ
Павилионът на Испания най-много ме впечатли с вътрешното пространство и спираловидната рампа около него, напомнящо музея "Гугенхайм" в Ню Йорк. В сърцевината му беше разположена хипнотизираща ярка светлинна скулптура. Не случайно този павилион получава бронзовата награда на ЕКСПО Дубай 2020. Той демонстрира първата синтетично създадена екосистема с помощта на 3D принт. Интелигентният дизайн представлява абстрактен модел на истинска гора, изградена от биоразградими материали и фотобиореактори, генериращи кислород.
ДУБАЙ
Друг павилион, проектиран с минимално влияние върху околната среда, е дело на Сантяго Калатрава, който счита за голяма чест да представи образа на държавата домакин. Сградата олицетворява неспирният растеж и потенциал на тази нация чрез образа на сокола, който е националният символ на ОАЕ. Чистият бял силует на купола оживява чрез 28 подвижни крила, които представляват слънчеви колектори и генерират енергия през деня. Техния размах символизира визионерския иновативен устрем, характерен за една от най-динамичните и бързоразвиващи се точки на планетата.
СИНГАПУР
През последното десетилетие Сингапур се утвърди като лидер на екологичните решения в урбанизма и интегрирането им в градската архитектура. Павилионът под мотото Nature.Nurture.Future (“Природа. Отглеждане. Бъдеще”), проектиран от WOHA Architects, е впечатляващ както външно, така и с вътрешното си пространство. Подобно на много други сгради тук, той носи платинен сертификат LEED - най-високият в световно признатата система за оценка на зелени сгради в света.
Повече от 170 вида растения от различни части на Сингапур са разположени в множество слоеве зеленина - от висящи градини до вертикални стени, създавайки усещането за триизмерно зелено пространство. Питейната вода, произведена чрез процеса на слънчево обезсоляване, се използва за капково напояване, свеждайки до минимум консумацията на вода. За всички растения се грижат специални катерещи се роботи, достигайки най-високите и недостъпни точки. Пресичах тропически дъждовни гори, мангрови зони и горски потоци, докато напусна павилиона и попадна отново сред потока от хора.
САУДИТСКА АРАБИЯ
Саудитска Арабия печели наградата „Най-добър павилион“ и две други почетни награди в класацията на Exhibitor Magazine - списанието, което от години е основният оценител на световното изложение.
Саудитският павилион държи три световни рекорда на "Гинес": най-дълга интерактивна водна завеса (32 метра), най-голям интерактивен светещ под и най-голям интерактивен огледален екран (1240 квадратни метра).
Boris Micka Associates проектират сградата и вътрешните пространства на павилиона. Те участват изцяло в този процес - от първите скици до откриването на сградата. Наклоненият павилион, издигащ се от земята към небето, предава посланието: Саудитска Арабия е страна, здраво вкоренена в своето наследство, но бързо развиваща се напред и нагоре.
Традиционните изложбени технологии се преплитат с най-съвременни аудио-визуални инсталации, за да изобразят трансформацията на страната. Архитектурата на павилиона насърчава комуникацията на посетителите, а съдържанието му разкрива непознатото гостоприемство на страната.
ИТАЛИЯ
Италианският павилион по иновативен начин ни препраща към древните търговски връзки, свързващи Средиземноморието с Арабския полуостров. Иновативното решение на архитектурното студио Carlo Ratti Associati използва лодки за корпуса на тавана. Възобновяемата употреба на материали е интегрирана във всички етапи от дизайна. Двадесет и пет метровата завеса от въжета, произведена от рециклирани пластмасови шишета, служи като естествена климатична инсталация.
РУСИЯ
Няма как да подминем руския павилион, който привлича вниманието с оригиналния екстериор на огромно кълбо с многоцветни нишки. Интериорът е също така впечатляващ със своето уникално сферично пространство, мултимедийни изображения и 3D мапинг около темата за функционирането на човешкия мозък и неговите необятни възможности.
БЪЛГАРИЯ
Българският павилион е разположен в безличните индустриални постройки, които организаторите предоставят на най-бедните държави, повечето от африканския континент. За съжаление на фона на цялата иновативност и интерактивност на ЕКСПО 2020 архаичното ни представяне и липсата на концепция изпъкват осезаемо. Излагаме нескопосани реплики на Панагюрското съкровище и скъпоценности от Варненския некропол. На старомодни екрани се прожектират пейзажи от страната и снимки на известни българи, но картините на природните ни красоти са незабележителни и скучни. В магазина за сувенири се предлагат минерална вода и традиционните мускалчета. Световното изложение е огромна възможност всяка държава да се открои с иновативност и дългосрочни стратегии. Ползите могат да бъдат многобройни: популяризиране на страната, привличане на посетители и инвеститори, създаване на имидж. Българското участие в ЕКСПО Дубай струва 6.7 млн. лв. само за организацията на павилиона, с които средства би могло да се постигне много повече. Представянето ни показва липсата на воля и инициатива от страна на държавата да се реализира едно запомнящо се участие в световното изложение. Да се надяваме, че на следващото експо в Осака, Япония, през 2025 г. България ще се представи достойно и ще разкрие големите си творчески потенциал и иновативност.
В своята антиутопия „Прекрасният нов свят“ Олдъс Хъксли описва нечовечен, технологизиран и безчувствен свят на бъдещето. Expo Dubai 2020 доказва, че съвременните технологии, абсолютният връх на инженерната мисъл и архитектура, могат да вървят ръка за ръка с човешкото и емоционалното. Всичко, заложено в концепцията на изложението, води към мисълта за необходимостта хората да бъдат свързани, да осъзнаят, че опазването на планетата изисква колективни действия, че е наложително да се използват природосъобразни материали, че е време да заговорим езика на екосистемата, която ни заобикаля.
Expo Dubai 2020 ще бъде дългосрочен ориентир за новите архитектурни и екологични тенденции в нашия динамичен свят. С това уникално постижение Дубай и ОАЕ израстват и се утвърждават като Мека на световната архитектура.