Продукти и технологии

Двоен юбилей: 90 години “Идеал Стандарт - Видима” и 20 години "Баня на годината"

Вижте cтaтиятa в бpoй 3/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

На 25 април на тържествена церемония и препълнена зала с 530 гости „Идеал Стандарт – Видима“ отбеляза 90 години от създаването на компанията и връчи наградите в юбилейния 20-и конкурс „Ideal Standard Баня на годината“. Празникът на компанията премина като класическо изпълнение "под диригентството“ на водещия Орлин Павлов, който задаваше темпото и темите на събитието – приветствени речи и спомени на ръководителите в компанията, поздравления на официалните гости, връчване на награди на победителите в конкурса „Баня на годината“, оперното сопрано Мария Павлова и балет „Арабеск“ до музикалните поздрави на водещия.

През 1934 г. предприемчиви ентусиасти решили да основат кооперация за производство на метални изделия в Севлиево. През 1952 г. кооперацията, вече като държавно предприятие, се специализира в производството на санитарна арматура и придобива международно значение.

По-късно, с промените в България, пред държавното предприятие се разкриват нови перспективи и през 1992 г. е създадено

съвместно предприятие с “Американ Стандарт", което е най-голямата трансформация в историята на компанията.

Внедрени са най-съвременни и световни стандарти за производство на смесители, построява се нов модерен завод за производство на санитарна керамика, развиват се дистрибуцията и търговската дейност, разширява се и географското присъствие.

"Зад всичко това стоят идеите и усилията на няколко поколения севлиевци. Аз съм горд, че в годините цяла плеяда инженери са работили, за да развиват този завод. Да го правят така, че да бъде успешен. От началото на 90-те в едно изключително подходящо време две изключителни личности за мен, а вярвам и за абсолютно всички колеги - инж. Васил Кънев и инж. Красимир Копчев, и техният екип виждат, че трябва да се справим по един нов, съвършено различен път, който даде нов тласък така, че да отидем в новото хилядолетие. Това, което посяхме като малки семенца в последните няколко години като инвестиции в „Идеал Стандарт – Видима“, а сега и с „Вилерой и Бох“ ние вече сме едно семейство“, каза Емил Гатев – директор на завода за смесители в “Идеал Стандарт - Видима”, който си пожела “следващите поколения да празнуват и 190-годишнина“.

Добри Митрев, председател на управителния съвет на БСК, отправи поздрав за двойния рожден ден и връчи Почетна грамота на камарата на Ярослав Дончев, изпълнителен директор на „Идеал Стандарт – Видима“.

„Този ден трябва да е празник за всички не само защото не са много предприятията, които говорят за България и за нейната стопанска история, които са оцелели в различни исторически епохи, в различни политически и обществени времена. „Идеал Стандарт – Видима“ не просто оцеля през тези 90 години, а растеше непрекъснато, развиваше се.

"Баня на годината" - символ на висок клас нови продукти и на сътрудничество с архитекти, дизайнери и собственици на реализирани бани

След официалната част по повод 90 години „Идеал Стандарт – Видима“ фокусът на събитието се насочи към конкурса „Ideal Standard Баня на годината“. Преди да бъдат връчени наградите, Христо Караиванов, директор „Търговска организация“ за Източна Европа на „Идеал Стандарт - Видима“, се обърна към гостите с думите: „Изминаха 20 години от първото издание на конкурса „Ideal Standard Баня на годината“. Минаха като миг.“ Той припомни, че в началото конкурсът е замислен като платформа за промотиране на бранда Ideal Standard - като символ на високия клас обзавеждане за баня и налагане на новите продукти чрез сътрудничество с архитекти, дизайнери и собственици на реализирани бани.

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

„През годините той обогати палитрата си, като се въведоха категории за 3D проекти, където само въображението е граница, както и гласуване на медии в областта на интериора и награди на онлайн публиката. Предоставихме платформа за изява на професионалистите в интериора за баня и създадохме общност от дългосрочни партньори.“ Той добави, че много от победителите и участниците стартираха успешна кариера. Христо Караиванов изказа благодарности към всички участници, многобройните членове на журито на конкурса, медийните партньори.

1 / 3

2 / 3

3 / 3

НАГРАДИ НА ПУБЛИКАТА

Категория: 3D ПРОЕКТ С ПРОДУКТИ ОТ ATELIER COLLECTIONS

Връчващи награди: Петя Кръстева, изпълнителен директор на „Наш дом“, и Валентин Ганев, директор на завода за керамика

1-во място - Ивелина Делева-Цветкова - проект: „Натурая“

2-ро място - Archimel Studio, арх. Мелани Качарова, Александър Качаров - проект: The Dots

3-то място - арх. Елена Борисова-Дамова - проект: Relax

1 / 3

2 / 3

3 / 3

НАГРАДИ НА ПУБЛИКАТА

Категория: ИДЕАЛНАТА РЕАЛИЗИРАНА БАНЯ

Връчващи награди: архитектите доц. Мария Давчева и проф. Орлин Давчев

1-во място - Сибила Калафатова - проект: „Елегантност, замръзнала във времето“

2-ро място - Десислава Зайкова - проект: „Магнолия“

3-то място - Гергана Досева - проект: Fresh/„Свежест“

1 / 3

2 / 3

3 / 3

НАГРАДИ НА МЕДИИТЕ

Категория: 3D ПРОЕКТ С ПРОДУКТИ ОТ ATELIER COLLECTIONS

Връчващи награди: Венелина Гочева, управител на „Медийна група България“, и Емил Гатев, директор на завода за арматура

1-во място - Добрин Драганов, „Инвент Арт“ - проект: „Връщане към природата“

2-ро място - арх. Елена Борисова-Дамова - проект: Relax

3-то място - арх. Теодора Великова - проект: „Зенит“

1 / 3

2 / 3

3 / 3

НАГРАДИ НА МЕДИИТЕ

Категория: ИДЕАЛНАТА РЕАЛИЗИРАНА БАНЯ

Връчващи награди: Мария Найденова, старши мениджър „Градът Медиа Груп“, и Христо Караиванов, директор „Търговска организация – Източна Европа“

1-во място Участник: Евгени Иванов. Проект на студио „Хеликс“. Проект: „Bridges Residence В. Търново“

2-ро място - Сибила Калафатова - проект: „Елегантност, замръзнала във времето“

3-то място - „Минстрой Пропъртис“ ЕООД - проект: NV Tower - apartment

1 / 3

2 / 3

3 / 3

НАГРАДИ НА ЖУРИТО

Категория: 3D ПРОЕКТ С ПРОДУКТИ ОТ ATELIER COLLECTIONS

Връчващи награди: д-р Иван Иванов, кмет на община Севлиево, и Ярослав Дончев, изпълнителен директор на „Идеал Стандарт – Видима“

1-во място - Мария Кирова - проект: b6

2-ро място - арх. Теодора Великова - проект: „Зенит“

3-то място - Archimel Studio, арх. Мелани Качарова, Александър Качаров - проект: The Dots

1 / 3

2 / 3

3 / 3

НАГРАДИ НА ЖУРИТО

Категория: ИДЕАЛНАТА РЕАЛИЗИРАНА БАНЯ

Връчващи награди: Татяна Станчева, арх. Иван Александров и Иван Гроздев

1-во място - Участник: Евгени Иванов. Проект на студио „Хеликс“. Проект: „Bridges Residence Велико Търново“

1-во място - „Минстрой Пропъртис" ЕООД - проект: NV Tower - spa zone

2-ро място - хотел „Никс“ - проект: „Баня 4“

3-то място - хотел „Никс“ - проект: „Баня 2“

Вижте повече: www.idealstandard.bgthebathroom.bg

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

Христо Караиванов, директор „Търговска организация - Източна Европа“, „Идеал Стандарт – Видима“: Конкурс „Ideal Standard Баня на годината“ е платформа на идеите за по-висок стандарт бани

- Г-н Караиванов, поздравления за 20-ото издание на конкурс “Баня на годината”! Как посрещате юбилейното издание на този специален конкурс, който през годините не престава да създава стойност в областта на продуктите за баня и да ги популяризира?

- Отшумя събитието за награждаване на лауреатите на юбилейния конкурс "Ideal Standard Баня на годината", но у нас остават емоциите от този празник. Той бе подсилен и от факта, че бе отбелязана и една друга годишнина на българската компания “Идеал Стандарт – Видима” АД – 90 години от основаването й в Севлиево. И двете годишнини са резултат от непрекъснатия стремеж на нашата компания да се развива, да се трансформира в унисон с промените на времето.

Вече две десетилетия Ideal Standard отправя ежегодно различни предизвикателства към дизайнери, архитекти, студенти и ценители на хубавата баня в България чрез платформата на националния конкурс „Баня на годината“. И те отговаряха на тези предизвикателства винаги с красиви реализирани бани и 3D проекти за бани. Конкурсът не само написа история, но и изигра значителна роля в издигането на културата на банята в нашата страна.

Защо бе създаден конкурсът? През 2004 г. бранд Vidima тъкмо набра скорост и след успешната комуникационна кампания „В банята съм!“ се превърна в предпочитаната търговска марка на българите. За кратко време тя стана не само първа по продажби, но и първата марка в съзнанието на потребителите, символ на практичност, надеждност, достъпност. Наред с това търговската ни организация имаше задача да промотира бранда Ideal Standard в България като първокласен бранд на продукти за обзавеждане на бани и да реализира значителни продажби. Новият бранд за пазара ни трябваше да бъде отличен от съществуващите и да бъде позициониран в луксозния сегмент. Така се стигна до идеята за създаването на конкурса „Ideal Standard Баня на годината“, който да бъде платформа за разпространение на идеите за по-висок стандарт бани и за създаване на общност с архитектите и дизайнерите, които да бъдат посланици на бранда.

В началото бяха отличавани само реализираните жилищни и хотелски бани. На бляскави церемонии техните собственици и автори получаваха своите моменти слава. Наградите бяха ценни най-вече заради авторитетния състав на професионалното жури – изявени имена в областта на архитектурата, изкуството и лидери на мнение. По-късно бе въведена категория за 3D проекти, в които само въображението може да поставя граници. Така стана възможно да се задават задачи за използване на нови емблематични за бранда колекции за обзавеждане на специфични обществени места, за които Ideal Standard има богат опит и специални продукти. Освен професионалното жури потърсихме и мнението на медиите, специализирани в областта на интериорния дизайн, както и на онлайн публиката. Така мотивирахме повече участници да сверят часовниците си и да видят своите работи през очите на другите. Положихме много усилия да осигурим прозрачност и обективност на журирането, като разработихме дигитален модул за журиране на уебсайта на конкурса www.thebathroom.bg.

- Може ли да припомним световните имена, ангажирани с провеждането на конкурса през годините?

- През годините сме канили световноизвестни дизайнери да журират в конкурса не просто за да издигнем нивото му, но и за да дадем възможност на участниците да се докоснат до признати визионери в продуктовия дизайн. Запомнящо се бе участието на Ахим Пол от германското студио „Артефакт“, който години наред бе председател на журито на конкурса „Ideal Standard Баня на годината“. В последните години главният дизайнер на Ideal Standard Роберто Паломба остави своя отпечатък в няколко издания на конкурса, а също така, надявам се, и върху развитието на победителите в него, които получиха възможност да посетят неговото студио и да се запознаят отблизо с процеса на продуктовия дизайн. Дизайнът на продукти не може да се разглежда отделно от дизайна на интериора, защото общата цел е постигане на органичност и овладяване на пространството с различни средства.

- Конкурсът е единствен в България и е символ на постижения в продуктите за баня и техния дизайн - какви са вашите наблюдения в неговото развитие от самото начало досега?

- Винаги сме се стремели да предложим предизвикателства към дизайнерите в посока на използване на най-напредничавите продукти – както по отношение на форми, така и по отношение на вложени технологии и функционалност – всичко това, което влагаме в понятието „дизайн“. Иновативният дизайн винаги е бил фокус на Ideal Standard и съответно е постоянна тема в конкурса. Използвайки платформата на конкурса, сме се стремели да популяризираме последните постижения в индустрията. Ideal Standard е доказан лидер в нашата индустрия.

От самото ѝ създаване преди повече от 100 години компанията е създавала напълно нови продуктови категории: монолитната вана, каквато днес я познаваме, конзолната тоалетна чиния и най-революционното нововъведение в индустрията досега – създаването на керамичния затварящ механизъм през 1969 г. и въвеждането на едноръкохватковите смесители, които са най-разпространени на пазара днес. В наши дни можем да посочим забележителни иновации, които улесняват ежедневието и променят живота на хората към по-добро – уникалната технология за измиване при тоалетните чинии Aquablade, както и високохигиеничната безрингова технология Rimless, водоспестяващите технологии при смесителите, технологиите, гарантиращи безопасност на продуктите, както и съвременните материали и цветови покрития с антибактериални свойства. Всичко това намери място в конкурса през годините и убеди дизайнерите, че в портфолиото на Ideal Standard имат всичко необходимо, за да създават модерни и естетични пространства, които служат на хората безпроблемно и дълговечно.

- Каква е концепцията и мисията на конкурса? Какво е мястото на младите хора в него – достатъчно ли са подготвени и информирани младите професионалисти в този специфичен сектор?

- Нашата философия като компания ни подтиква да търсим и отглеждаме партньорства, за да обединяваме усилия в наистина големите цели, а именно да правим живота на хората по-добър. Това изразява и нашият девиз Together for Better. Но също така като хора, участващи в процеса на създаване, предлагане и реализиране на съвременни решения за банята, ние винаги сме търсили съмишленици и среда за развитие на добрите идеи, които имаме. Работата с младите винаги си струва, защото те са най-неконсервативната част на обществото и бързо идентифицират и възприемат идеи, които имат бъдеще. Всъщност те осигуряват бъдещето на идеите. Конкурсът е насочен до голяма степен към тях. Нужна им е сцена за изява и ръководство при първите професионални стъпки. Много от участниците в конкурса от миналото сега са изявени имена в дизайна и архитектурата и са запазили добри спомени от взаимодействието с нас.

Относно подпомагането на професионалната общност с информация, това е наш дълг и го правим с удоволствие. За целите на лесното и ефективно проектиране създадохме широка база от модели на нашите продукти за BIM проектиране. Поддържаме актуална и пълна информация за продуктите на нашите сайтове. А наскоро представихме пред професионалистите нашия Singular configurator, който изразява принципа на сингуларност на нашите продукти и с който изборът на продукти за конкретен проект е максимално улеснен. Надяваме се с този софтуерен продукт да убедим проектантите, че само от една точка на доставка могат да имат цялостно работещо решение за техния проект.

- Повишаването на културата за баня е една от мисиите на "Идеал Стандарт - Видима" в България. Може ли през годините да откроим тенденции във функционалните особености на банята на българина?

- Когато стартирахме конкурса през 2004 г., средностатистическата баня в България бе с малка площ, подценена като жизнено пространство, недостатъчно обгрижено от собствениците на жилища, с фокус върху облицовката, но не и върху функционалността. Това ни подтикна да направим нещо за промяната на убежденията на потребителите, че банята може да изглежда по друг начин, че тя е пространство, което трябва да се разглежда като част от цялата жизнена среда, и като функционалност може да предложи значително по-голям комфорт, отколкото са си представяли потребителите.

С конкурса и с разнообразието на категории през годините ние дадохме различен фокус на банята и провокирахме дизайнерите да подхождат различно и персонализирано. Имали сме категории от създаване на домашно спа до малка баня за гости. Имали сме и категории за създаване на баня за конкретен персонаж, отговаряща на неговите навици и вътрешни потребности.

Тук мога да добавя, че младите дизайнери в България имат доста добро въображение и смел подход. Това също много помогна да разгърнем пред широката публика нестандартни идеи, които да ги окуражат и вдъхновят, когато търсят решения за себе си. Смело можем да кажем, че за 20 години този конкурс допринесе за издигане на културата на банята в България.

- Дизайнът на продуктите на Ideal Standard е дело на известни световни имена. Как се променя дизайнът и какви са последните тенденции?

- Пазарът обича разнообразието и дизайнът на продуктите се променя постоянно. Тъй като сме се посветили на създаването на продукти за модерния живот, за нас е важно непрекъснато да ги подобряваме и затова работим с най-добрите продуктови дизайнери. В последните години от сътрудничеството ни с италианското студио „Паломба - Серафини“ се роди Atelier Collections – гама от колекции за обзавеждане на висок клас бани. Философията на Роберто Паломба, която е приложена в създаването на тези продукти, е осъвременяване на богатото наследство на Ideal Standard в дизайна.

Имаме продукти, които са били емблема в миналото и сега им е даден нов живот, като в тях са вложени много нови технологии и са преработени като форми, които осигуряват непреходна естетика. Друга концепция на Паломба е да се разработват премиум продукти, които да имат бъдеще в масовия сегмент след време, т.е. да се създава демократичен дизайн. Всъщност този подход през 60-те е променил живота на хората по красив начин и е превърнал Италия в люлката на съвременния дизайн. Израз на тази концепция е най-новата колекция на компанията La Dolce Vita, която предстои да представим на българския пазар това лято.

- След придобиването на Ideal Standard от Villeroy & Boch резултатът е един от най-големите производители на продукти за баня в Европа. "Идеал Стандарт - Видима" има специално място в компанията - какво ще се промени?

- Както се казва, всичко е за добро. Ние сме много ентусиазирани от тази промяна в собствеността на нашата компания. Виждаме във Villeroy&Boch стратегически инвеститор и смятаме, че можем да научим много от техния 275-годишен опит. Заводите в България са постигнали такова ниво на технологии и производителност, че нямаме съмнение, че те ще бъдат новият диамант в короната на Villeroy&Boch. Вярваме, че от тази промяна ще спечелят най-вече потребителите. Най-доброто предстои.

- Може ли да направите кратък коментар с няколко примера за нови продукти за баня на "Идеал Стардарт - Видима" като модели за тенденции във функционалността и дизайна?

- Бих искал да обърна внимание на ALU+. Една уникална серия от душ системи и козметични окачвания, които представихме на пазара тази година. Те са изработени от 100% рециклируема алуминиева сплав, в чийто състав има 84% рециклиран алуминий. Те се предлагат в красиви матирани покрития – розе, сребро и черно, като предлагат повишен комфорт при вземане на душ, съхраняване на козметика и огледала за разкрасяване. Освен това в тях има приложени водоспестяващи технологии. Това е един пример за създаване на продукти с фокус върху устойчивостта. Наистина един добър екологичен избор. Вярвам, че ще бъде оценен добре, особено от младите хора, които осъзнават колко е важно да живеем, като оставяме минимален отпечатък върху околната среда. Трендът на първоначалните продажби на ALU+ ясно го показва.

- Конкурсът е вдъхновение за младите професионалисти - да завършим с вашето послание към тях?

- На младите професионалисти, настоящи и бъдещи участници в конкурса „Ideal Standard Баня на годината“, пожелавам творчески успехи, дързост и смелост при осъществяване на идеите и удовлетвореност от красотата, която творят. Искам да ги уверя, че с Ideal Standard са в най-добрата компания и винаги ще се радваме на взаимодействие с тях.

Вижте повече: www.idealstandard.bgthebathroom.bg

Вижте cтaтиятa в бpoй 3/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Обратно нагоре ↑