Пазари и инвестиции

Анна Божкова: Успешният хотелски продукт включва индивидуалност, гъвкавост и способност за адаптация

Анна Божкова, комплексен управител на Arte Spa&Park Hotel Velingrad и Kashmir Wellness & Spa Hotel Velingrad

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Кои са характеристиките на успешния хотелски продукт?

Ако трябва да търсим ясни, точни и измерими показатели за един успешен хотелски продукт, то той е такъв при високи: бруто марж, заетост на хотела, средна цена и оценка от удовлетвореност на външните гости (туристи) и вътрешните гости (служители).

За нас успешен хотелски продукт включва горепосочените показатели, както и индивидуалност, различна услуга, гъвкавост и способност за адаптация – както към променящ се пазар, така и към променящи се нужди на нашите гости. Успешен продукт за нас е този, който носи емоция, оставя следа и гостът няма търпение да се върне, за да го преживее отново.

Как темата за ESG политиките и тенденциите към устойчивост трансформира пазара?

Ако можем да наречем ESG политиките „млади“ за другите бизнеси, в нашата сфера тази тенденция е много отдавна наложена, облечена в друг термин - „Устойчив туризъм“ .

Това означава „туризъм, който взима предвид настоящото и бъдещото си влияние над икономиката, обществото и околната среда и задоволява нуждите на посетители, индустрията, природата и приемните общности“.

В този смисъл нашият пазар отдавна се трансформира и моделира бизнеса ни така, че ние не просто се грижим за посрещане и обслужване на госта в хотела, а работим за развитие на дестинация, местен просперитет, социална справедливост, благополучие на общността, културно богатство, задоволеност на посетителите, биологическо разнообразие и ефикасна употреба на ресурси. Това ни позволява да предлагаме много по-диверсифициран продукт, за да задоволим нуждите както на нашите гости, тоест извън нощувка, закуска и SPA, да предложим преживяване – например концерт, който пряко влияе върху културното развитие на района и нашите вътрешни гости. Трансформираме се в по-разнообразна услуга с повече партньори.

Какви са възможностите за зелено финансиране в хотелиерството?

Като цяло в Европа зеленото финансиране все още има ограничено търсене и липса на достатъчно инструменти за неговото изпълнение, но ако се концентрираме на финансиране в по-малки обеми, то в последните години се появиха няколко програми, които помагат развитието на зелената икономика дори и в нашия сектор. Достъпни са програми в по-големи обеми за енергийна ефективност (фотоволтаични системи), програми за набавяне на алтернативни начини на транспорт (например електрически бус за транспортни нужди), както и съвсем малко програми за дигитализиране на процеси с цел намаляване на консумативи. Накратко – опциите са все още ограничени, но се развиват.

 

1 / 3

2 / 3

3 / 3

Какви са предизвикателствата при проектирането и реализацията на един обект?

Определено, ако трябва да изпишем предизвикателствата при реализирането и проектирането на един проект, сигурно трябва да напишем книга. Всякакви обстоятелства се преплитат от труден терен, сложност при проектиране, трудности при реализация – както при намиране на материали, заложени и реални бюджети и цени на материали, така и работна ръка и т.н.

Като човек, който оперативно обслужва хотелски комплекси, чисто от моята гледна точка един от най-сложните моменти при проектиране и реализацията на проекта е пресечната точка между уникален, различен, запомнящ се дизайн на проекта и неговата функционалност. Много често на „картинка“ всичко изглежда бляскаво и много обещаващо, а в реалността трудно изпълнимо, трудно за менажиране, поддръжка, оперативна дейност. И тук не говорим само за дизайнерското изпълнение на едно помещение за настаняване например и след това трудната или невъзможна поддръжка на самата материална база, а и за правилното и функционално разположение на сервизни помещения, обслужващи пространства, разпределения на съоръжения и машини, обслужващи хотела. Подценяване на някои от компонентите обикновено води до лошо организирани работни процеси, носещи ежедневни трудности и разходи.

Тоест извън трудностите по изграждането на самия проект от изключителна важност за успешното му бъдеще е точното и правилно планиране на неговата експлоатация, за да може в нашия случай той да бъде един успешен хотелски продукт.

Локация vs. актив – как се постига балансът?

Най-добрата комбинация би била функционален и уникален актив – материална база и изключителна локация. Гордо бихме заявили, че в Kashmir Wellness&Spa Hotel имаме лукса и двата елемента да бъдат в симбиоза и в този смисъл няма нужда от vs. елемента.

Още при визуализиране на идеята за нашия инвеститор основен двигател беше да се запази връзката на сградата със заобикалящата я среда.

В изграждането на хотела акцентът винаги е бил естествени материали: дърво, камък, желязо, вълна, с които да се подчертае връзката с природата. Дървото – благороден френски дъб, e застъпено в почти всички подови настилки, облицовки, както и тавани.  Камъкът може да бъде намерен по колони и стени из хотела, положен по метода на старите майстори. Желязото и кашмирената вълна могат да бъдат намерени преплетени в танц по различни локации в хотела. Кашмирът носи основното усещане за концепцията на хотела – уют, топлина и лукс.

Локацията от своя страна ни прегръща с петте елемента на света – земя, въздух, вода, огън и душа.

Както казах – перфектна комбинация и в нашия случай, локацията и активът се допълват, за да създадат един общ продукт, усещане и незабравимо преживяване.

Кои са двигателите на пазара в градска среда и какъв ефект оказват международните пътувания върху сегмента?

Независимо че по част от критериите за категоризиране Kashmir Wellness&Spa Hotel се води градски хотел, ние реално сме курортен град и не обслужваме чистия градски турист, който се среща в по-големите населени места като София, Пловдив, Варна, Бургас и т.н., планиращ дългосрочни пътувания на база бизнес ангажименти.

Нашият сегмент покрива основно български турист, избиращ leisure и relax в комбинация с грижа за здравето. Дори и когато посрещаме „градски“ туристи – те също избират локацията и хотела, планирайки да отделят време да се насладят на удобствата, SPA съоръженията и басейните, които се предлагат на територията на хотела.

В този смисъл за нас градската среда е определяща като инфраструктура, паркове, осветление, пешеходни улици, атракции, събития, забележителности, културни и исторически места за посещение. Определящо е те да бъдат поддържани, обгрижвани, атрактивни – за да могат да дадат допълнителната услуга, която търси нашият турист в неговото преживяване, и за осъществяване на тенденциите за устойчив туризъм.

Предвид малкия пазарен сегмент на фона на цялата страна, при нас международните пътувания са едва 5% от цялото годишно настаняване и в този смисъл не оказват определящо влияние. Въпреки малкия процент международни пътувания поради не толкова познатата дестинация на международния пазар в лицето на Велинград ние се надяваме, че това е всъщност пазарна ниша, която с усилия на общината и местното Сдружение на хотелиери и ресторантьори може да бъде разработвана. 

Как пазарът се преструктурира в условия на възобновен инвеститорски интерес?

В последните години се наблюдава един своеобразен бум на инвестиции и откриване на нови хотели, конкретно SPA такива, още по-осезаемо във високия сегмент 4* и 5* звезди. Поради факта, че основният ресурс, определящ истинското SPA преживяване, е минералната вода, чиито извори се намират на определени локации из цялата страна, се наблюдава разпръскване на инвестициите към малки и неурбанизирани места с минерална вода и съответно има предпоставки за създаване на нови дестинации и детрониране на утвърдени вече такива.

Познатите локации като Велинград, Хисар, Павел баня, Сандански разширяват вече наличната леглова база, но паралелно с това места като новоутвърдената Баня около Банско, Огняново, Овощник посрещат първите си големи инвеститори. Преструктурирането, ако можем така да го наречем, е реално позициониране на инвестициите в много различни и в повечето случаи отдалечени едни от други дестинации, което категорично е по-различно от концентрацията на презастрояване, която наблюдавахме по морските ни курорти. Напълно е възможно в бъдеще по разработените дестинации, ако не наложат по-строг контрол при издаване на разрешителни за строеж, да последват съдбата на курорти като Банско и Слънчев бряг, които разполагат с огромни леглови бази, но за съжаление са трудно запълняеми в голям процент, на много ниска средна цена.

1 / 3

2 / 3

3 / 3

Промените в дизайна допринасят за целите на ESG стратегиите. Потенциално се смята, че рефлектират и върху оперативните разходи. Това достатъчно ли е и какво още би могло да се вземе под внимание с цел баланс в оперативните разходи?

Въпреки че ESG системите към момента имат регулаторни изисквания в компании, които са публично търгувани, забелязва се, че самата концепция проправя път генерално в целия корпоративен свят и, както по-горе отбелязахме, се застъпва с концепцията за устойчив туризъм.

При правилно интегриране на ESG принципите се счита, че се появяват възможности за намаляване на разходи за енергия, намаляване разходи за ресурси и намаляване на оперативните разходи. ESG стратегията, както и устойчивият туризъм, за да заработят ефективно, имат нужда от дългосрочна стратегия и инвестиция, която би се изплащала във времето със системно, дългосрочно намаляване на разходите след първоначално избиране на инвестицията. Поради тази причина, за да има наистина баланс, се налага да се взимат паралелни решения в постоянен опит за оптимизация и намаляване на оперативните разходи. Това могат да бъдат решения от всякакво естество, например дигитализация – внедряване на booking engine, channel manager с цел намаляване на разход за персонал и автоматично подаване на резервации, навлизане на технологиите – робот сервитьор... до машина за рисуване върху капучино.

Предвид промените, които последните тенденции на пазара налагат, как се трансформираха разбиранията за качество и дизайн? Какви са концепциите за общи пространства – стаи, ресторанти, спа, спорт и др.?

Конкретно в нашия бизнес усещането за дизайн назад във времето се свързваше със скъпи мебели, дебели килими, тежка обстановка. Сякаш това валидираше и самото качество.
В настоящия момент хората търсят повече емоция, близост с природата, материали, които провокират сетивата, аромати, които създават спомени, храна, която не е само вкусна, а е и в красива чиния – цветна, украсена като шедьовър.
В този смисъл обобщено можем да кажем, че хората истински се концентрират над това преживяването да им носи емоция с всичките им сетива, която те да споделят със заобикалящия свят посредством общуване на живо или онлайн.
Това налага адаптиране от наша страна, понякога с дизайн или услуга, която е извън „стандартните“ разбирания за хотелски бизнес, но е различна, подходяща за Instagram и носеща уникален спомен. Това налага и промяна на концепциите в различните пространства... съвсем елементарни примери:
* Стаи – изработени от естествени материали, меки завивки, усещане за мекота на бельото, просторни пространства, мека светлина, уют.
* Общи пространства – те трябва да са уникални, разпознаваеми, удобни и практични. Модерни сами по себе си, предлагащи различни технологии и услуги.

Какъв е ефектът от ESG политиките върху хотелската архитектура?

Истински сложен въпрос, за чийто отговор може да се напише цяла книга, убедена съм. Обобщено от нашия опит, може би бих го формулирала така – ESG насоките, които ние използваме, изискват от нас да помислим още по-дългосрочно за инвестициите и архитектурните решения. На пръв поглед е възможно да има предложения и решения, които да са финансово на първо четене по-приемливи, но след претегляне на предложенията, които покриват и ESG нужди, независимо от тяхната по-висока инвестиция, се вижда по-дългосрочен и устойчив модел на работа и намаляване на оперативни разходи поради оптимизация.

Какви са предизвикателствата в борбата с оперативните разходи предвид целите за устойчивост?

Накратко, за нас най-голямото предизвикателство е по-високата първоначална инвестиция и нейното „избиване“ и разбиране, че е наложително в началото тя да се случи, както и че е възможно дори част от оперативните разходи в началото да са по-високи, но в дългосрочен план те са по-оптимизирани, ефективни и водят до икономия в мащаба.

Как потребителските навици формират концепциите за хотелски продукт?

Истински вярвам, че едно от най-големите ни предимства е гъвкавостта и приемане, че всъщност нито един от хотелските продукти, които ние предлагаме, никога не е завършен. Не защото не искаме, а защото винаги го променяме и адаптираме. Динамичното време, в което живеем, изисква от нашата услуга постоянно да се настройва според потребителските навици на нашите гости. Понякога ежедневно. Ковид научи хората, че имат нужда от повече пространство и вече малки SPA центрове, колкото и услуги да предлагат, просто трудно оцеляват в конкуренцията. Също много осезаемо по време на ковид хората се насочиха към online резервации и обслужване, избягват и дори предпочитат да нямат комуникация, а да получат цялата информация посредством интернет. Имат нужда от изключителна индивидуализация от обслужването по направата на резервация, до малкия детайл, че когато влязат в стаята, на телевизора ще има персонализирано съобщение с тяхното име. Паралелно с това поради забързаното ежедневие, в което живеем, гостите искат да „консумират“ всички изживявания – бързо, на момента и веднага да получат нови. Дори и на спокойно място като Kashmir очакват всеки път да сме еднакви откъм качество на услугата и различни откъм самата услуга.

Какви са останалите фактори, които най-силно оказват ефект върху бранша?

Изключителен набор на различни фактори можем да изброим, особено открояващи се тази година: разширен пазар на предлагане с откриване на много нови бази, лесен достъп до чужбина и low cost пътувания, привлекателни и достъпни екзотични дестинации, размирици в света, системно несигурна политическа обстановка в страната, „славата“ на България за лош туристически продукт. Както виждате, фактори много – но едно е важно, в което истински вярваме – качествен, модерен и гъвкав продукт винаги има място на пазара, винаги има лоялна публика.

Какви ще са ефектите за сегмента в контекста на стремежа към подобряване на енергийната ефективност – фокус, към който се измести вниманието заради високата цена на електроенергията?

Всички вярваме, че ще търсят алтернативни и независими източници на енергия. Ако проектът е в начален етап, в повечето случаи инвеститорът обмисля възможности за енергийни източници. Ако вече е в етап на функциониране, се търсят опции за надграждане на площите и построяване на източници. Ако това е чисто практически невъзможно, се търсят решения за подмяна на стари съоръжения с такива, които успяват да оптимизират разходите. Във всички случаи едно е ясно - всички търсят решение.

Как новите проекти влияят на „посланието“ на обекта към клиентите? Как идеята за потребителско изживяване и клиентските изисквания рефлектират върху изпълнението на тези проекти?

Това, което можем да кажем от нашия опит при откриването на Kashmir Wellness&Spa Hotel при вече един позициониран на пазара бранд в лицето на Arte Spa&Park Hotel, е, че клиентите ни помагат да реализираме новите проекти. Те ни подсказват техните нужди ежедневно, учим се в следващите проекти да ги покриваме, да надграждаме себе си, да създаваме нов и иновативен продукт, както е с Kashmir Wellness&Spa Hotel – единственият Adults Only целогодишен хотел в България. Изпращаме на гостите послание, че се развиваме, а те от своя страна ни подкрепят с лоялност и вяра в продукта. Истински ценна връзка.
В този смисъл знанията от потребителското изживяване на нашите клиенти пряко влияе върху изпълнението на всеки наш бъдещ проект – от малките неща като къде е по-удобно да бъдат лампата и нощното шкафче, размера на банята – душ кабина или параван, до усещането ни, че можем да създадем място в което да обърнем услугата към Adults Only.

Еволюцията на хотелските марки и въздействие върху потребители и инвеститори е налице. Как силата на бранда стимулира потребителска лоялност?

Както споменах по-горе – това е една много интересна и развиваща се връзка между госта, бранда, екипа, качеството на услугата. Arte Spa&Park Hotel и Kashmir Wellness&Spa Hotel са два бранда, изключително разпознаваеми на пазара. С добра и различна услуга, с винаги променяща се такава, но оставаща същата. С това, че не се страхуваме да предлагаме новости на нашите гости и да надскочим себе си, за да можем да постигнем нещо различно и основополагащо в бизнеса.
Често в големите международни вериги силата на бранда е в гарантиране на качество и еднаквост на услугата, независимо в коя точка на света е човек. Ние предлагаме индивидуалност, различност, грижа и полагаме всички усилия да покрием очакванията на госта.

Кой конкретен продукт е перлата в короната за вашия бизнес?

Ще прозвучи тривиално, но в обектите, за които съм отговорна, няма такъв. Всеки от тях ни е взел и дал нещо, извървели сме различен път в различен период на кариерното развитие и е дал на мен и на екипа всякакви знания и умения. В този смисъл всеки е мил и драг по различен начин.

Как клиентите променят тенденциите?

Две неща в нашия бизнес за мен са определящи – нуждите на клиентите и конкуренцията. Вярвам, че без тези две ключови неща няма как да сме добри, разпознаваеми, развиващи се, търсещи и искащи. В този смисъл не само клиентите, но и достойният конкурент променят тенденциите. Към настоящия момент това е към насоки като повече дигитализация, повече детайлност, повече невидимо обслужване, повече индивидуалност за клиента, а благодарение на конкуренцията и повече креативност – как да направиш всеки обект различен, развиващ се, с базата, с която вече разполагаш.

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Обратно нагоре ↑