Анна Божкова, комплексен управител на Arte Spa&Park Hotel Velingrad и Kashmir Wellness & Spa Hotel Velingrad
Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT
Кои са характеристиките на успешния хотелски продукт?
Ако трябва да търсим ясни, точни и измерими показатели за един успешен хотелски продукт, то той е такъв при високи: бруто марж, заетост на хотела, средна цена и оценка от удовлетвореност на външните гости (туристи) и вътрешните гости (служители).
За нас успешен хотелски продукт включва горепосочените показатели, както и индивидуалност, различна услуга, гъвкавост и способност за адаптация – както към променящ се пазар, така и към променящи се нужди на нашите гости. Успешен продукт за нас е този, който носи емоция, оставя следа и гостът няма търпение да се върне, за да го преживее отново.
Как темата за ESG политиките и тенденциите към устойчивост трансформира пазара?
Ако можем да наречем ESG политиките „млади“ за другите бизнеси, в нашата сфера тази тенденция е много отдавна наложена, облечена в друг термин - „Устойчив туризъм“ .
Това означава „туризъм, който взима предвид настоящото и бъдещото си влияние над икономиката, обществото и околната среда и задоволява нуждите на посетители, индустрията, природата и приемните общности“.
В този смисъл нашият пазар отдавна се трансформира и моделира бизнеса ни така, че ние не просто се грижим за посрещане и обслужване на госта в хотела, а работим за развитие на дестинация, местен просперитет, социална справедливост, благополучие на общността, културно богатство, задоволеност на посетителите, биологическо разнообразие и ефикасна употреба на ресурси. Това ни позволява да предлагаме много по-диверсифициран продукт, за да задоволим нуждите както на нашите гости, тоест извън нощувка, закуска и SPA, да предложим преживяване – например концерт, който пряко влияе върху културното развитие на района и нашите вътрешни гости. Трансформираме се в по-разнообразна услуга с повече партньори.
Какви са възможностите за зелено финансиране в хотелиерството?
Като цяло в Европа зеленото финансиране все още има ограничено търсене и липса на достатъчно инструменти за неговото изпълнение, но ако се концентрираме на финансиране в по-малки обеми, то в последните години се появиха няколко програми, които помагат развитието на зелената икономика дори и в нашия сектор. Достъпни са програми в по-големи обеми за енергийна ефективност (фотоволтаични системи), програми за набавяне на алтернативни начини на транспорт (например електрически бус за транспортни нужди), както и съвсем малко програми за дигитализиране на процеси с цел намаляване на консумативи. Накратко – опциите са все още ограничени, но се развиват.