Търсят се инвеститори за нов скоростен път Русе - Свиленград
България може да се превърне във важен транзитен пункт в Европа чрез нов пътен проект, който регионалното министерство е подготвило вчера.
Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която представи проекта в студиото на бТВ.
Новата инициатива предвижда изграждането на трасе по маршрута Русе - Бяла - Велико Търново - Хаинбоаз – Свиленград – Истанбул. Така европейският коридор номер 9 ще свързва по-бързо Босфора с Дунав мост, а оттам с Европа и Русия.
Участъкът от магистрала "Тракия" до Сливен ще бъде пуснат на 1 юли, съобщи още Лиляна Павлова, като изрази надежда, че в този срок магистралата ще е готова и до Петолъчката. Потъването на пътния възел при Нова Загора е отстранено, а по самата магистрала няма такъв проблем. До края на юни се очаква да бъде отпушен и пътят към южното Черноморие, след като бъде открита отсечката Бургас - "Меден рудник". |
По думите на регионалния министър проектът е изключително важна инициатива, която дава възможност на България да промени пътната карта на Европа.
На територията на Турция от Истанбул до Капитан Андреево има готова магистрала и нашата задача е да изградим около 300 километра от Капитан Андреево до Русе, отбеляза строителният министър.
По думите на Павлова магистрала "Черно море" е една много добра инициатива, но там няма постоянен трафик. От друга страна по маршрута Русе - Свиленград се движат над 7000 моторни превозни средства на денонощие, половината от които са тежкотоварни автомобили.
Европейските средства няма да стигнат за всичко, призна министър Павлова и обясни, че се планира новият скоростен път с дължина 300 км да бъде реализиран с публично-частно партньорство. Ако е скоростен път ще струва 1 милиард евро, а ако е магистрала - 1.5 млрд. евро, излислява екипът на регионалното министерствf.
Инвеститорът ще изгради участъка и ще събира такса за него, а целият тежкотоварен трафик в България ще бъде изведен по новото трасе. Тол-таксата ще бъде от порядъка на 10 - 15 лева.
По думите на Лиляна Павлова може да се очаква инвеститорски интерес от Китай, Катар и Оман.
В момента законът позволява отдаване на концесия за срок от 35 години.
Започва етапът, в който даваме възможност на инвеститорите да заявят интерес. След като се появят инвеститори, които заявят интерес, веднага можем да започнем процедура за отдаване на концесия, която при равни други условия може да отнеме около 6 месеца. Това означава, че до края на годината ще имаме проведени преговори за бъдещата концесия.
По нашите изчисления, ако инвеститорът вложи 1 млрд. евро, в рамките на концесията той ще може да си възстанови сумата и да има печелба от около 2.5 млрд. евро, каза регионалният министър.
В момента започва подготовката на цялата документация за тази концесия. По думите на Павлова една година ще е нужна за оформяне на документацията, а строителството може да отнеме до две години.