Сърбия предвижда проектиране и строителство на пътища за 1.72 млрд. евро
Основните са по коридор 10, средната цена на километър е 5.5 млн. евро
Националният план за пътища и развитие на пътната инфраструктура на Сърбия амбициозно предвижда до 2012 г. общо 2.9 млрд. евро да бъдат инвестирани в изграждането на шест основни магистрали. Това показват данни на Министерството на инфраструктурата на Република Сърбия.
Общата дължина
на пътните отсечки по проекцията на коридор 10 на територията на Сърбия е 835 км. От тях автомагистрали са 387 км, или 47%, четирилентови - 115 км, т.е. 14%. В строеж са 143 км магистрали, или 17%, и 61 км четирилентови пътища (7%).
Необходимите инвестиции за завършване на магистралите по отсечките са 1.72 млрд. евро, от които за Хоршог – Нови Сад са 132 млн. евро, за Лесковац – Прешево са отделени 604.3 млн. евро, за Ниш – Димитровград има предвидени 647.9 млн. евро, околовръстното шосе на Белград ще струва 221 млн. евро, за Батайница – Добановци са планирани 115 млн. евро. Така планираните средства показват, че средно километър магистрала ще струва 5.134 млн. евро.
Източниците на финансиране са международните финансови институции, международни заеми и концесии. Като период на възвращаемост на инвестициите в пътни отсечки по Коридор 10 се разглеждат 10 години.
През лятото на 2009 г. Световната банка отпусна заем от 388 млн. eвро за магистрални пътища по протежение на коридор Х в Сърбия, работите бяха планирани да започнат през миналата година. От отсечката Хоргош – Нови Сад с дължина 108 км с финансиране от бюджета бяха завършени 20 километра и започна работата по други 30 километра.
Планираните 1.2 млрд. евро от Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка са предназначени за отсечките Лесковац – Прешево (96.1 км) и Ниш – Димитровград (83.4 км). Явно това са по-скъпите участъци, защото цената за километър магистрала от тях излиза 6.685 млн. евро.
По план до края на 2010 г. трябва да бъдат завършени още 50 км магистрали, а по други 50 км работата да започне.
Правителството планира за периода от 2009 г. до 2032 г. от концесионни такси от отсечките по коридор Х да получи 4.3 млрд. евро, като те не включват акциз и различни форми на държавно финансиране.
Основните отсечки
по коридор Х в Сърбия са Хоргош – Нови Сад (108 км), (Лесковац) Грабовница – Прешево ( 96.1 км), Ниш – Димитровград ( 83.4 км), Южен обход на Белград ( 47.4 км), разделен на шест секции, Батайница – Добановци (10.1км).
В най-напреднал стадий е южният обход на Белград. Първата отсечка от Батайница до Добановци е с дължина 10.1 км, с одобрен идеен проект и кредит от 115 млн. евро. За нея предстои старт на търг за проектиране и строителство.
Втората отсечка е от Добановци до Остружница с дължина 16.8 км. Първата фаза е изпълнена като първокласен път, засега няма проект за втората фаза.
Третата отсечка от 7.7 км е на етап строеж за първата фаза, втората фаза не е реализирана още.
Отсечката от 12.8 км от Орловача до Бубан поток е с готов проект на първата фаза, търси се финансиране на 7.4 км.
Международният път Е-80
свързва Ниш с Димитровград.
Той е с дължина 83.4 км и одобрен идеен проект. Разходите за строителство ще бъдат 605 млн. евро при 7.25 млн. евро за километър. Разходите за отчуждаване са 22.8 млн. евро за 7.6 млн. кв.м, т.е. 3 евро за кв.м.
До момента са минали 15 месеца от началото на проекта при инвестирани 20 млн. евро.
Международният път Е-75
свързва Белград с Нови Сад и с македонската граница. За него има одобрен идеен проект. Общата стойност на инвестиционния проект е 604.3 млн. евро. По отсечки стойността е:
Гърделица - Царичина долина - 139 млн. евро
Царичина долина - Владичин хан - 184.7 млн. евро
Владичин хан - Дони Нерадовац - 111.3 млн. евро
Дони Нерадовац - Левасойе - 77.2 млн. евро
до границата с Македония – 92 млн. евро.
Пътят е разделен на лотове, които са на различен етап на реализация.
Модернизация и реконструкция на железопътните линии
по коридор 10 предвижда още правителството на Сърбия. Проектът цели увеличаване на средната скорост, за което е предвидена електрификация и удвояване на жп трасетата на места. Общият размер на инвестициите се оценява на 1.7 млрд. евро.
Жп мрежата в Сърбия е дълга 3 809 км, от които главните линии са 50%, 35% от всички са електрифицирани, а 7% са удвоени. Те са проектирани основно за скорост от 120 км в час с изключение на линиите Белград - Бар, Ниш - Прешево и Ниш - Димитровград, които са за 80-100 км в час.
През Сърбия преминават два много важни европейски коридора - коридор 7 по река Дунав и магистралният и жп коридор 10, което създава потенциал за превръщане на страната в логистичен център, смятат от сръбското Министерство на транспорта.
Три специални закона трябва да гарантират изплащане на дълговете на държавата към пътностроителните компании на стойност 21.5 млрд. сръбски динара (по курс 100 динара за 1 евро се получава 215 млн. евро). Остатъкът от 8.5 млрд. динара (85 млн. евро) ще бъде изплатен през следващите четири години.
Сухопътната инфраструктура на Сърбия Пътната мрежа в Сърбия е дълга 40 845 км и включва: * 498 км платени магистрали * 136 км платени четирилентови пътища * 5525 км първокласни пътища * 11 540 км пътища втора категория * 23 780 км пътища от местно значение Две са международните летища в страната - "Никола Тесла" в Белград и аеропортът в Ниш, като летище има също в Бор и още 16 по-малки летища за спортни цели. |